tiistai 26. maaliskuuta 2024

Langkawi, Malesia 1999-2000 vuoden vaihde

Pitkät lentomatkat alkoivat tuntua liian puuduttavilta ja ikäviltä, mutta niin siinä sitten kuitenkin kävi, että päätimme lähteä Lassen kanssa 2000-luvun vaihtumisen kunniaksi kaukomatkalle Malesiaa. Tämä lentomatka meni kuitenkin suht helposti sillä siinä oli mahdollisuus varata vähän tilavammat paikat ja vain kaksi paikkaa vierekkäin. Helpotusta toi myös se, että koneen vessat oli alakerrassa niin että käytävät olivat tyhjillään eikä jonotusta koskaan syntynyt. Ja oli siis helppo jaloitella välillä.Välilaskukin helpotti vähän , mutta kyllähän matka oli PITKÄ.

Lentoasema oli aika vaatimattoman näköinen 😁.

Ja sitten vielä matka  kentältä hotelliin. Muistan, että olimme ihan koomassa kun pääsimme perille ja vähän kummissammekin kun sinne riisipeltojen keskelle saavuttiin illan hämärissä. Kannattiko ylipäätään matkustaa niin kauas  ? Mutta yhden nukutun yön jälkeen totuus kirkastui. Kyllä kannatti !

Asuimme pienessä talossa aivan rannalla ja jo itse hotellialue oli tosi viehättävä.

Pari päivää päätettiin käyttää ihan vain oleskeluun ja lähiympäristön tutkimiseen.

Ensimmäisiä kertoja kun käveltiin rannalla kauhisteltiin, että muovipusseja on heitetty kauniille rannalle, mutta lähempi tarkastelu osoitti, että ne olivatkin jonkinlaisia ameeboja; oikeasti sellaisia isoja limaklönttejä.

Hotellialueen ulkopuolla oli hyvin hyvin vaatimatonta ja samalla kävelypolulla kulkivat myös lehmät. Joskus illan pimetessä kun tultiin syömästä niin pimeydestä ykskaks putkahti lehmä eteen. Sovussa siinä sitten kuljettiin.

Hotellissamme oli loistava ruoka. Sitä nauttittiin joko ulkona tai sisätiloissa.

Mutta myös sen ympärillä olevassa kylässä oli myös  paljon pieniä paikallisia ulkoisesti vaatimattomia ruokapaikkoja. Eli muutama muovituoli kojun ympärillä. Mutta niin vain siinä sitten hummeria syötiin keikkuvilla tuoleilla ja voi miten hyvää se oli ja meidän mittapuussa tosi halpaa. Kerran erehdyin menemään sellaisessa paikassa ns. vessaan eli sellainen "lattiassa reikä "-systeemi  ja samalla näin miten astioita "pestiin" suihkuttamalla muoviletkulla ammeessa. Eikä kyseessä ollut mikään esipesu 😕 kun ei muuta asioiden pesumahdollisuutta näyttänyt olevan. Samalla puutarhaletkulla sitten suihkutettiin vessa eli katosta tippui vettä niskaan kun siellä tosi pikaisesti kävi. No turistit kai  hoitivat pääosin vessa-asiansa hotellissa 👍.

Mukavaa oli myös heidän tapansa tarjota eri kokoisia annoksia eli S, M, L annoksia. Oli siis mahdollista kokeilla paljon erilaisia ruokia kun valitsi niitä pieniä S- annoksia. L-kokoiset annokset tarjottiinkin sitten "pesuvadin" kokoisesta kulhosta. Yhtenä päivänä mentiin oikein sellaiseen sisäravintolaan ja Lasse tilasi keiton joka oli very spicy 😃. Tarjoilija mainitsi useamman kerran , että se on sitten very hot, mutta pöytään asti kulho kuitenkin tuotiin  (iso sellainen) ja Lasse sitä urheasti pisteli menemään. Henkilökunta hihitteli nurkan takana kun hiki karpalot alkoivat nousta otsalle ja "lieskat nousta suusta". Ei tainnut ihan  koko keittokulho upota kuitenkaan.

Saarikierros päätettiin varata ihan vain paikalliselta yrittäjältä vaikka sellaisia olisi ollut matkatoimistonkin järjestämänä. Pitkähäntäveneellä lähdettiin ja samassa veneessä oli kymmenkunta turistia.

Tämä kuva lainattu "Matka"-lehden kuvakisasta. Siksi kuvan laatu poikkeaa niin edukseen 👍.

Veneellä  poikettiin  eri saarilla ja suuri hämmästyksen ja  ihmetyksen aihe monille oli järvi eli makea vesi.  Asia joka ei meille suomalaisille tietenkään ollut kovin suuri ihme , mutta monet hurmaantuivat asiasta ja hyppelivät innoissaan järveen.

Saarella tuli vastaan monenlaisia eläimiä ja varsinkin varaanit olivat tulleet tutuiksi matkailijoihin ja äkkiä kävivät maassa olevien reppujen kimppuun; jos jotain kivaa syötävää löytyisi.

Paluumatkalla oli aika pelottava kun alkoi tuulla lujaa ja vene heittelehti miten sattui.Meidän veneessä oli yksi turisti jolla ei ollut toista kättä ja hänellä oli totisesti vaikeuksia pysyä kyydissä kovassa aallokossa eikä mitään pelastusliivien tapaistakaan ollut tarjolla. Jälkeenpäin ajatellen uhmattiin turhaan kohtaloa menemällä sokkona tuollaiselle retkelle jolla olisi voinut sattua ihan mitä vain eikä kukaan tiennyt missä oltiin ja minkälainen matka oltiin varattu. No loppu hyvin ja kaikki hyvin.

Ympäristöä katseltiin myös paikallisen taksikuskin avulla. Hän vei meitä päivän retkelle ja näytti meille mm. paikallisen pesulan jonne veimme loman loppupuolella kaikki vaatteet pestäväksi. Oli kiva pakata paluumatkalle puhtaat vaatteet ja kaikki vaatteet oli hienosti pakattu sukkia ja alusvaatteita myöten. Oikeaa matkaluxusta.

Järjestetty retki tehtiin mangrovemetsään ja sillä reissulla nähtiin miten kumipuista valutettiin raakakumia

Ja jos minkälaisia ötököitä ja lintuja ja tietysti apinoita.

Ja käytiiin myös saaren pääkaupungissa joka on nimeltään Kuah. Siellä hieno maamerkki on lentoon lähtevä kotkapatsas.

Paikallisella torilla käytiin yhtenä päivänä ihmettelemässä kaikkia niitä outoja hedelmiä ja vihanneksia joista ei ollut mitään tietoa. Ja olihan siellä  se hotelleissakin kielletty voimakashajuinen durian tarjolla. Ei tosin ostettu.

Vuosituhannen vaihtumistahan me mentiin juhlistamaan ja kun se hetki sitten koitti niin ensin illalla syötiin  fiinisti ravintolassa juhlaillallinen , mutta  varsinainen juhlatunnelma oli vasta puolen yön aikaan rantabileissä. Harvoin on tullut tanssittua salsaa rantahiekassa 😁. Ikimistoinen  kokemus.

Lomalla oltiin 15 vuorokautta mutta loppuu se pitkäkin loma ja ennen loman  loppua piti hankkia tuliaisia ja kaikkea kivaa olikin paljon tarjolla. Ostettiin mm. kauniita ja laadukkaita puuvillavaatteita. Yksi niistä oli värikäs kietaisuhame joka päätyi lopulta Touhulan linnunpelättimen päälle  😂. Ja kaikki edellä nähdyt valokuvat löytyivät sieltä ostetusta kauniista nimikkoalbumista.

Kotiinpaluu oli valitettavasti ihan yhtä pitkä kuin menomatkakin. Silloin päätin vakaasti, että pitkät lentomatkat saavat minun osaltani jäädä tähän. Hyvin se päätös on pitänytkin, mutta onneksi lähempänäkin löytyy paljon kivoja kohteita......