tiistai 5. maaliskuuta 2024

Albufeira, Algarve,  Portugali

Sitten mennäänkin takaisin Portugaliin ja sinne lähdettiin yhdessä Lassen kanssa. Lasse lukee näitä juttuja jo pilven päältä 😇enkä jaksa uskoa, että hänellä olisi mitään sitä vastaan , että julkaisen jossakin kohtaa myös hänen kuvaansa.

Elettiin vielä sitä aikaa , että matka valittiin matkatoimiston esitteestä jossa oli postimerkin kokoinen kuva hotellista ja muutenkin aika minimaalisesti tietoa kohteesta. Oli aina aikamoinen yllätys mitä milloinkin vastaan tuli. Nykyään on kun joka paikasta paljon kuvia ja kommenttejakin ja siksi odotukset voivat olla ihan vääränlaiset kun pääsee perille.

Jostain syystä muistan , että olimme tuolloin Cerro Mar - nimisessä hotellissa vaikken juuri yleensä hotellien nimiä muista. Oli alkukevättä ja uima-altaan vesi vielä aika hyytävää ja muut ihmettelivät kun hullut suomalaiset eli me pulahdettiin sinne kerran jos toisenkin. Kylmään tottuneet 😬.

Autokin vuokrattiin ja sillä huristeltiin maan etäläisimpää osaa ja kun siihen aikaan meillä oli ollut juuri kova kävelykuntokuuri takana (oltiin kävelty juuri mm. Finlandia-kävely ) niin jatkettiin sitä lomallakin ja kiipeiltiin korkeille vuorille ja välillä jopa vähän eksyttiinkin niillä vaelluksilla.

Ja ruokahan on aina tärkeässä roolissa reissatessa. Täällä meitä huijattiin ikävästi kun menimme sellaiseen ravintolaan jossa sai valita itse kalan altaasta ja se sitten valmistettiin meille. Hinta oli ihan päätähuimaava. No kala oli ihan hyvää , muttei sentään NIIN hyvää.

Mietin tässä kohtaa myös sitä, miten aiemmin oli tapana ottaa matkalle mukaan erikseen sellaisia ilta- ja menovaatteita. Oli korkokenkää, koruja, "hippamekkoja" ja miehilläkin tapasi olla iltaisin ihan jopa puvuntakki ja ainakin kunnon kauluspaita. Minulla oli monella matkalla mukana  "beauty box" joka oli koneessa mukana ja siinä sitten jos jonkinlaista kauneudenhoitotuotetta ja hajuvesiä. Turhuutta laukun täydeltä 😂.

Boxi  on muuten tallessa vieläkin 😊. Sille vain ei enää ole käyttöä matkustaessa ; säilytän siinä kaikkea muuta mukavaa.

Mutta nykyään turistit pärjäävät paljon vähemmällä ja ihan kaikenlainen pukeutuminen on sallittua niin päivällä kuin illallakin. Onneksi ja helpotukseksi. Tosin ihan omaa fiilistä tulee siitäkin , että panostetaan iltaan pukeutumalla hyvin ja "hienostellaan" iltaisin rantakadulla. Siinä sivussa valkosipulileipä tuoksuu houkuttevasti nenään ja kutsuu syömään hyvää ateriaa.

Se valitseeko huoneistohotellin, villan, pelkän hotellihuoneen tai all inclusive hotellipaketin on minusta kiinni vain ja ainoastaan siitä mitä  kyseiseltä lomalta odottaa. Ja tietysti vähän matkakohdekin vaikuttaa asiaan. Minä olen useimmiten päätynyt huoneistohotelliin koska pidän siitä, että saan itse rauhassa ne aamukahvinsa keittää ja kokkaillakin jos siltä tuntuu.

Tässä  onnellinen aamupalasta nautiskelija aurinkoisella parvekkeella 😎. Vuosia vietiin omat kahvit mukaan Suomesta 😕 kun ei oltu totuttu niin tummapaahtoiseen hienojakoiseen  kahviin mitä etelän maissa oli kaupassa tarjolla. Nyt meillä juodaan juuri sellaista kotonakin.

Seuraavaksi vuorossa onkin aikas hulppea matka. Nimittäin reissu Hongkongiin. Kunhan saan niitä valokuvia järjestykseen.